Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változatKüldés e-mailbenKüldés e-mailbenPDF változatPDF változat

Az izmok fejlesztéséhez elkerülhetetlen a helyes táplálkozás. Megfelelő étrend nélkül a legjobban összeállított edzésterv, a legerőteljesebb táplálék-kiegészítő és az egyébként tiltott anabolikus szteroid sem ér egy fabatkát sem. Bárki, aki izmos, formás testet kíván elérni, csak megfelelő táplálkozás segítségével érheti el, legyen szó tömegnövelésről vagy zsírmentes izomzat kialakításáról. Vannak legendák különböző krémekről, furfangos gépekről, amit a TV előtt ülve 15 percig kell használni, garantálva a biztos fogyást. Ezeket a mondákat egyszer s mindenkorra el kell oszlatnom. Diéta és megfelelő táplálkozás nélkül lehetetlen eredményt elérni. Szép izmos testet kifejleszteni és mellette jókat enni, ez sajnos nem megy.

Az étkezések helyes kialakításának alapfeltétele, hogy ismerjük ételeink összetevőit. Ezeket 3 fő csoportba osztjuk.

  1. Fehérjék (protein)
    A fehérje építi a test izmait. Az izomfejlesztéshez sok minőségi fehérjére van szükség, testsúly-kilogrammonként 2 g-ra. Aki igazán nagy izmokat akar, ami a versenyzéshez szükséges, az próbáljon bevinni 3 g-ot testsúly-kilogrammonként. És ez a nőkre ugyanígy vonatkozik. Pl. minőségi fehérje: tojásfehérje, szárnyas (csirkemell, pulykamell bőr nélkül), hal, sovány marhahús.
  2. Szénhidrátok
    A szervezet fő energiaszolgáltatója. A szénhidrátoknak két fajtája van: az összetett szénhidrátok (keményítő tartalmúak) és az egyszerű szénhidrátok (cukor, gyümölcs). Az izomfejlesztéshez az összetett szénhidrátok hasznosak. Ezek egyenletes energiát biztosítanak a szervezetnek egész napra és megfelelő fűtőanyagként szolgálnak a kemény edzésekhez. Kis mennyiségű gyümölcsre is szükség van vitamin és rosttartalmuk miatt. A szénhidrát mennyiségét céljainkhoz kell igazítani. Ha tömegnövelés a cél, akkor több szénhidrát szükséges, ha zsírégetés, akkor kevesebb. Pl. összetett szénhidrátra: rizs, krumpli, kenyér, tészta és néhány zöldség.
  3. Zsírok
    A szervezet hőtermelője és nem energiaszolgáltatója. Hogy ezt miért emeltem ki, majd a későbbiekben megmagyarázom. Ezeknek is két fajtája van: az állati eredetű és növényi eredetű zsiradékok. Ami a legfontosabb, az állati eredetű zsiradékokat egészségünk és testünk esztétikája miatt kerülni kell! Kis mennyiségű növényi zsírt fogyaszthatunk és szükséges is elsősorban a zsírban oldódó vitaminok miatt. Pl.: lenmagolaj, tökmag, napraforgó, mogyoró. Ezek mennyisége 2-3 teáskanál vagy 1-2 marék naponta.

Szervezetünknek szüksége van még vitaminokra és rostos anyagokra.

Ezeket zöldségekben, gyümölcsökben lehet megtalálni. Az az ideális és egészséges étrend, ami minden étkezésben tartalmaz rostot. A rost fontos szerepet játszik az emésztésben és a belek működésében. A magas rosttartalmú étrenddel lehet megelőzni a gyomor- és bélbetegségeket.